دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1392)
دوره 3 (1391)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
تعداد مقالات: 7
تغییر موضوع تعهّد در مقام وفای به عهد
دوره 5، شماره 9 ، آبان 1392، صفحه 7-24
چکیده
متعهد نمی تواند متعهدٌله را به پذیرش آن چه موضوع تعهد نبوده است ملزم کند. اما این حکم مانع از آن نیست که با تراضی طرفین و در مقام وفای به عهد، مالی دیگر که همجنس با مورد تعهد یا از جنس دیگر بوده و یا از لحاظ کیفیت یا کمیت، معادل برتر یا کمتر از مورد تعهد باشد تسلیم شود. با وجود نظرات مختلف، به نظر می رسد در این فرض، قراردادی بی نام میان آنها ... بیشتراجرای زودهنگام تعهّدات قراردادی
دوره 5، شماره 9 ، آبان 1392، صفحه 25-42
چکیده
با انعقاد یک قرارداد ممکن است تعهّداتی برای طرفین یا یکی از آنان ایجاد می شود. هر تعهّدی خواه مورد اصلی قرارداد باشد یا ناشی از شرط ضمن عقد، باید به موقع اجرا گردد. گاه طرفین قرارداد برای اجرای یک تعهّد، أجلی را تعیین می کنند، که به طور طبیعی و منطقی تعهّد باید در سر رسید همان أجل اجرا گردد. ولی این امکان وجود دارد که در شرایطی ، متعهّد ... بیشترمنع مجازات اعدام تعزیری در فقه امامیّه
دوره 5، شماره 9 ، آبان 1392، صفحه 43-66
چکیده
چنان که از عنوان تحقیق پیش رو بر میآید، قصد ما بررسی و تحلیل مجازات اعدام تعزیری از منظر فقه شیعه است. در واقع، صرف نظر از واقعیات تقنینی و بدون توجه به پذیرش چنین مجازاتی در قوانین موضوعهی کشور، صرفاً به تحلیل موضوع جواز یا عدم جواز شرعی و فقهی آن میپردازیم. در این مقاله با مقایسه تعزیر با سایر مجازاتهای شرعی، امعان نظر به فلسفه ... بیشتر واکاوی نظریه وجوب تعیینی قصاص در قتل عمد در مقایسه با نظریه تخییر
دوره 5، شماره 9 ، آبان 1392، صفحه 67-86
چکیده
در مورد مجازات قتل عمدی و حدود اختیارات اولیای دمّ در اعمال آن، میان فقهای مذاهب مختلف اسلامی اختلاف نظر وجود دارد. نظر مشهور در فقه امامیه بر آن است که مجازات قتل عمدی اولاً و بالذات قصاص است و اخذ دیه از قاتل نیازمند تراضی بین ولی دمّ و قاتل می باشد.این نظریه که برخی آن را مقتضای مذهب امامیه دانسته و بر آن ادعای اجماع نمودهاند، به ... بیشتردامنه اختیارات حکومت در جعل قانون از منظر فقه
دوره 5، شماره 9 ، آبان 1392، صفحه 87-108
چکیده
اصل این که حاکم/حکومت می تواند احکامی را متناسب با ضرورت ها و مصالح هر عصر و زمان و مکان خاص جعل کند مورد پذیرش غالب مکتب های فقهی مختلف است. سخن و اختلاف نظر در حیطه و گستردگی اختیارات حکومت است. برخی معتقدند حکومت ها تنها در حیطۀ احکام اولیه غیر الزامی و ضرورت ها و مصالح اجتماعی قطعی می تواند دست به تقنین این گونه از احکام و فرامین حکومتی ... بیشترواکاوی جرمانگاری ارتداد
دوره 5، شماره 9 ، آبان 1392، صفحه 109-136
چکیده
در شریعت اسلامی، تحریم و تجریم (جرمانگاری)، مبتنی بر مقاصد و اهدافی است که شارع در وضع آن در نظر داشته است؛ در همین راستا، توجه به فقه مقاصد و درک ضرورت وجودی احکام، ما را به فلسفه آنها رهنمون میشود. جرمانگاری و مجازات ارتداد به عنوان یکی از مباحث فقه جزایی اسلام، مورد توجه موافقان و مخالفان آن قرار گرفته است. صرفنظر از بحث تحریم ... بیشتربازپژوهی ادلّه مانعیّت قتل خطائی از ارث
دوره 5، شماره 9 ، آبان 1392، صفحه 137-160