ارزیابی عملکرد عرف در تغییر حکمِ مصادیقِ موضوعات عرفی

محمد رسول آهنگران؛ الهام غانم

دوره 10، شماره 18 ، شهریور 1397، ، صفحه 33-48

https://doi.org/10.22075/feqh.2018.3136

چکیده
  عملکرد عرف در مواجهه با مصادیق موضوعات عرفی به دو صورت قابل تصوّر است: تغییر حکم مصداق از جانب عرف، به دلیل خارج دانستن مصادیق از موضوعٌ له خطاب شرعی باشد. این نفی مصداق از عرف پذیرفته است؛ و صورت دوم در جایی است که عرف با وجود داخل دانستن مصداق در موضوعٌ له، حکم را از مصداق نفی کند. با توجه به این که موضوع در خطابات شرعی به طور غالب از ...  بیشتر

بررسی و نقد قلمرو ادلّة فقهی ارث خیار

حیدر باقری اصل

دوره 9، شماره 16 ، اردیبهشت 1396، ، صفحه 93-128

https://doi.org/10.22075/feqh.2017.2410

چکیده
  قانون مدنی هر یک از خیارات‌ را بعد از فوت مورّث قابل انتقال به‌ وارث دانسته است. این نظر، به اجماع فقیهان نیز نسبت داده شده است، اما تحقیق حاضر نشان خواهد داد که ادّعای اجماعی بودن چنین حکمی، با اختلاف مشهور فقیهان در ارث خیارِ زوج برای زوجه، شرط برای اجنبی، حبوه برای غیر پسر بزرگ، و مجلس بیع با فوت یکی از متعاقدین متعارض است و از آنجا ...  بیشتر

ماهیّت رجوع و تمایز آن از مفاهیم مشابه

حامد خسروی؛ بیژن حاجی عزیزی؛ قدرت الله نیازی

دوره 8، شماره 15 ، آذر 1395، ، صفحه 147-174

https://doi.org/10.22075/feqh.2017.1962

چکیده
  رجوع، ازجمله نهادهای مهم حقوقی است که در کنار نهادهایی نظیر حق خیار و اختیار فسخ در عقود جایز، به اشخاص اجازه می دهد که به وسیله آن، تصرفات نخستین خود را نقض و از آنها عدول کنند. رجوع، نقش مهم و پررنگی در تنظیم روابط حقوقی اشخاص در جامعه ایفا می کند. با وجود این، در نظام حقوقی ایران، چندان مورد توجه واقع نشده و ماهیّت آن تا حدودی ناشناخته ...  بیشتر

تأمّلی در تفکیک مِلک، حقّ و حکم در فقه امامیّه

عباس کریمی؛ هادی شعبانی کندسری؛ حسن اسکندری

دوره 8، شماره 15 ، آذر 1395، ، صفحه 247-274

https://doi.org/10.22075/feqh.2017.1966

چکیده
  در این مقاله، تقسیم­بندی ملک، حقّ و حکم در فقه امامیه، مورد بازنگری قرار گرفته است. با بررسی نظرات فقهی به این نتیجه رسیده ایم که برخلاف حکم، حقّ، متضمن سلطنت است و صاحب حقّ می‌تواند آن را اسقاط کرده، یا انتقال دهد. از طریق مراجعه به روایات، تعیین طبیعت امر موردنظر و غایت و هدف آن و در نهایت، رجوع به اصول عملی می­توان حق را از حکم ...  بیشتر

اصل اندیشی در نظام حقوقی اسلام

عابدین مومنی؛ حمید مسجدسرایی

دوره 4، شماره 7 ، فروردین 1392، ، صفحه 63-84

https://doi.org/10.22075/feqh.2017.1890

چکیده
  چکیده در نظام حقوقی اسلام « نفی حکم یا تکلیف » و نیز بعضی از احکام شرعی مطابق با اصل دانسته شده و اصل، مستند بسیاری از احکام قرار گرفته است، با وجوداین که وسعت به کارگیری اصل، به وسعت فقه بوده و در تمامی ابواب آن به کار می‌رود، بدون تبیین خاصّی از آن و با تردید از مفهوم و معنای اصل سخن به میان آمده است و معانی متفاوتی برای آن ذکر ...  بیشتر