بررسی حکم ازدواج اکراهی در نکاح میان مذهبی

مرضیه فردوسی دولت شانلو؛ محمد رضا کیخا؛ احسان سامانی

دوره 16، شماره 34 ، اردیبهشت 1403، ، صفحه 197-226

https://doi.org/10.22075/feqh.2023.26901.3232

چکیده
  مشهور فقهای امامیه و به تبع آن قانون مدنی ایران، رضایت زوجین را در عقد ازدواج شرط نفوذ عقد دانسته و ازدواج اکراهی را غیرنافذ می دانند؛ بدین ترتیب که هرگاه مکرَه بعد از زوال اکراه، عقد را اجازه کند این عقد نافذ بوده و در صورت عدم الحاق رضایت بعدی، عقد مذکور فاسد خواهد بود. اما پیروان برخی مذاهب اسلامی از جمله احناف، ازدواج اکراهی را صحیح ...  بیشتر

پژوهشی در حکم توارث زوجین در ازدواج موقّت

زهرا تجری موذنی؛ علی اکبر ایزدی فرد؛ علی فقیهی؛ علی اکبر ابوالحسینی

دوره 14، شماره 27 ، تیر 1401، ، صفحه 105-124

https://doi.org/10.22075/feqh.2021.23948.2945

چکیده
  ازدواج یا نکاح موقّت، یکی از عقود اختصاصی فقه شیعه است که در برخی از احکام، تفاوت هایی با عقد دائم دارد که از جمله این موارد، مبحث توارث زوجین است. بر این اساس، سؤال اصلی ای که در پژوهش حاضر تلاش گردیده تا پاسخی توصیفی- تحلیلی بدان داده شود، آن است که «آیا زوجین در ازدواج موقّت از یکدیگر ارث می برند؟». طبق تحقیقات صورت گرفته، در ...  بیشتر

آزادی اراده در جعل شرط فسخ در نکاح

حیدر باقری اصل؛ سعیده باقری اصل

دوره 12، شماره 22 ، فروردین 1399، ، صفحه 81-106

https://doi.org/10.22075/feqh.2019.14261.1496

چکیده
  هرچند فقیهان امامیّه و به تبع آنان قانون مدنی، جعل شرط فسخ در عقد نکاح را از حاکمیّت ارادة طرفین عقد نکاح خارج ساخته و باطل دانسته اند ولی نظر مذکور در فقه امامیّه و حقوق ایران با ادلّه و قواعد حاکم بر آزادی ارادة طرفین عقد نکاح در جعل شرط فسخ، تعارض دارد. به این بیان که طبق قواعد حاکم بر ارادة طرفین عقد، جعل شرط فسخ در کلیة عقود لازم ...  بیشتر

تأثیر اختلاف دارین در فسخ نکاح از منظر فقه فریقین

فراست محمدی بلبان اباد؛ امیر حمزه سالارزایی

دوره 10، شماره 19 ، دی 1397، ، صفحه 307-328

https://doi.org/10.22075/feqh.2018.11458.1130

چکیده
      فسخ یکی از موارد انحلال نکاح  است که با آن رابطه زوجیّت خاتمه می پذیرد. از جمله عوامل فسخ نکاح، اختلاف دارین زوجین می باشد که باعث می شود زن و شوهر علاوه بر اختلاف دین، به قلمرو های سیاسی و حقوقی متفاوت از هم تعلّق بگیرند. پژوهش حاضرضمن تبیین مسأله فسخ عقد نکاح زوجین با تأسّی از مفهوم «اختلاف دارین»، با رویکرد توصیفی- ...  بیشتر

ارزیابی تطبیقی مشروعیت نکاح مِسیار در فقه اهل سنت و مذهب امامیه

حسین ابویی؛ ولی اله نصیری رضی؛ علی تولایی

دوره 3، شماره 5 ، مهر 1391، ، صفحه 25-63

https://doi.org/10.22075/feqh.2017.1874

چکیده
  مِسیار (بر وزن مفعال) نکاحی است که اخیراً در برخی کشو رهای عربی رواج یافته و علیرغم ترویج روزافزون آن در جوامع اهل سنت، در میان فقهای ایشان درمورد ماهیت و مشروعیت آن اختلاف نظر است. این ازدواج به صورت دائم منعقد م یگردد و زوجه با رضایت تام از برخی حقوق خویش صر فنظر می کند تا بتواند خود را با شرایط آن ازدواج وفق دهد. حق نفقه، مبیت و ...  بیشتر

وابستگی اقتضای ذات نکاح به رابطه ی زناشویی

جمشید جعفرپور؛ سهیل ذوالفقاری

دوره 2، شماره 4 ، دی 1390، ، صفحه 25-46

https://doi.org/10.22075/feqh.2017.1860

چکیده
  چکیده مقتضای ذات عقد نکاح، از جمله مباحثی است که به لحاظ اهمیّت نهاد خانواده نسبت به سایر عقود، از ظرافت بیش‌تری برخوردار است و به تبع دقّتی افزون می‌طلبد. در مسیر شناسایی جوهره‌ی این «عقد معیّن» نباید تنها بر همین جنبه تکیه کرد. چنان‌که به وضوح از بیانات الهی در مورد حقوق و تکالیف زوجین روشن است، ازدواج در دیدگاه شارع مقدّس و با ...  بیشتر