تأمّلی در شرطیّت «هتک حرز» در سرقت حدّی (نقد ماده 268 ق.م.ا.)

سید مجتبی حسین نژاد

دوره 14، شماره 29 ، بهمن 1401، ، صفحه 345-372

https://doi.org/10.22075/feqh.2020.22003.2674

چکیده
  با جستجو در عبارات فقها روشن می­ شود که بسیاری از آنها علاوه بر اعتبار محرز بودن مال مسروقه به عنوان یکی از شرائط مال مسروقه در سرقت مستوجب حدّ، هتک حرز توسط سارق را نیز از جمله شرائط سارق در سرقت مستوجب حدّ دانسته اند. آن دسته از فقهایی هم که متذکّر این شرط در سرقت مستوجب حدّ نشده­اند اصلاً متعرّض هیچگونه نقدی نسبت به سخنان قائلین ...  بیشتر

ماهیّت سرقت های مجازی (نقد ماده 12 و 13 قانون جرائم رایانه ‌ای)

علی اکبر ایزدی فرد؛ سید مجتبی حسین نژاد

دوره 11، شماره 21 ، دی 1398، ، صفحه 31-60

https://doi.org/10.22075/feqh.2017.7470.

چکیده
  از جمله مسائلی که امروزه در پرتو پیشرفت ­هاى فنّاوری خصوصاً در حوزه سایبری خود نمائى می کند، سرقت­ های مجازی است. نگارندگان در تحقیق حاضر پس از بیان ماهیّت این نوع سرقت ها، تطبیق آن بر سرقت سنّتی، ذکر بعضی از اشکالات آن به همراه پاسخ به اشکالات مقدّر و اثبات همطرازی این نوع از سرقت ­ها با نوع سنّتی خود در اجرای حدّ، به بیان اشکال ...  بیشتر

تأثیر «حصول نتیجه» در مطلق یا مشروط بودن قوّادی

سید مجتبی حسین نژاد

دوره 10، شماره 18 ، شهریور 1397، ، صفحه 93-132

https://doi.org/10.22075/feqh.2017.11813.1185

چکیده
  مشروط یا مطلق بودن قوّادی به حصول نتیجه، می ­تواند از مسائل چالش برانگیز در اجرای حدّ قوّادی شمرده شود. ظاهر عبارت قدما و متأخرین فقها، مشروط نبودن اجرای حدّ قوّادی به حصول نتیجه بوده، در حالی که اکثریت فقهای معاصر، اجرای حدّ را مشروط به حصول نتیجه می ­دانند. با توجه به این که ثمره این بحث تنها در صورت شمرده شدن مجازات قوّادی به عنوان ...  بیشتر

درنگی در ادلّه حکم تعدّد یک قسم از زنا با زنان مختلف با تکیه بر روایت ابوبصیر

سید مجتبی حسین نژاد

دوره 9، شماره 16 ، اردیبهشت 1396، ، صفحه 151-176

https://doi.org/10.22075/feqh.2017.2412

چکیده
  فقها درباره حکم تعدّد یک قسم از زنا با زنان مختلف، اختلاف نظر دارند. مشهور قریب به اجماع آنها، اجرای یک حدّ را کافی دانسته اند در حالی که تعداد اندکی از فقها، به تعدّد اجرای حدّ در قبال تعداد زنان معتقد می باشند. بررسی تفصیلی این مسأله ما را به این نتیجه می رساند که گرچه در حکم مبنی بر اجرای یک حدّ، شهرت قریب به اجماع تحقّق یافته است، ...  بیشتر