نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
دانش آموخته پسا دکتری فقه و اصول، استادیار فقه و مبانی حقوق اسلامی موسسه آموزش عالی پارسا- بابلسر
چکیده
مشروط یا مطلق بودن قوّادی به حصول نتیجه، می تواند از مسائل چالش برانگیز در اجرای حدّ قوّادی شمرده شود. ظاهر عبارت قدما و متأخرین فقها، مشروط نبودن اجرای حدّ قوّادی به حصول نتیجه بوده، در حالی که اکثریت فقهای معاصر، اجرای حدّ را مشروط به حصول نتیجه می دانند. با توجه به این که ثمره این بحث تنها در صورت شمرده شدن مجازات قوّادی به عنوان حدّ، ظاهر میشود، نگارنده در ابتدا با در نظرگرفتن مضمون روایت عبدالله بن سنان به اثبات حدّی بودن مجازات قوّادی پرداخته و پس از آن، به بررسی ادلّه ای که امکان استدلال به آنها در این بحث است، میپردازد. پس از بررسی ادلّه می توان گفت: استناد به تبادر معنای صِرف اجتماع از واژه هایی چون جمع به دلایلی چون قرینه و مناقشه در کاشف بودن تبادر از مجازی بودن معنای غیر متبادر، صحیح نیست، بلکه در این مقام می توان از طریق مناسبت بین حکم و موضوع، مشروط بودن اجرای حدّ بر حصول نتیجه را اثبات نمود. حتّی اگر این دلیل نیز پذیرفته نشود، مقتضای قاعده درء با توجّه به وجود شبهه در این مقام و بنای حدود بر تخفیف و رعایت اصل احتیاط، سقوط اجرای حدّ در صورت حاصل نشدن نتیجه است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Qavvadi (The offense of soliciting clients for a prostituter): Absolute or Conditional on the outcome?
نویسنده [English]
- Seyyed Mojtaba Hosseinnejad
Assistant Professor of Jurisprudence and Principles of Islamic Law Institute of Higher Education Parsa- Babolsar
چکیده [English]
One of the challenging issues in the area of law enforcement is whether it is necessary to admit the Qavvadi conviction in the case of certain outcome or not. In the past, Jurist were on the agreement that there is no hesitation to implement the punishment as the abominable crime of Qavvadi should be subjected to Hadd punishment whether the outcome resulted from or not, while the contemporary Jurist think otherwise and are on agreement that such abominable crime will be subjected to Hadd punishment only if the outcome resulted from. Taking into consideration that there is a consensus on the need to admit that adulterer and adulteress (Qavvad) ought to be condemned to Hadd punishment , the author tried to analyze the narration by Abdullah ibn Senan to prove that this commitment is subject to Hadd punishment. He, then, examined the arguments that can be used as some pieces of evidence to be reasoned on. Reviewing the cases and reasons, it can be concluded that, rationally, it is not meaningful to interpret the mere meaning of a word like community is aggregation by adducing Tabador, due to some reasons including analogy and controversy, instead it can be proved through the relationship between commandment and case that the Hadd punishment will be imposed on the offender if a certain outcome is achieved. But even if this reason is not convincing enough or seems a little hard to accept, the Hadd punishment is not imposed due to the doubt about the truth of a cognition, the principle of Dara, so the Hadd punishment will be failed to apply if the certain outcome is not achieved.
کلیدواژهها [English]
- : Qavvadi
- absolute
- conditional
- Tabador
- the relationship between commandment and case
- doubt