مجازات مکرِه ثالث در جرائم مستوجب حدّ

حمیدرضا کلانتری؛ محمد ابراهیم شمس ناتری؛ احمد حاجی ده آبادی

دوره 11، شماره 20 ، خرداد 1398، ، صفحه 249-278

https://doi.org/10.22075/feqh.2019.16399.1825

چکیده
  شفافیّت و جامعیّت، از ویژگی ‌های بارز قانون کارآمد است. مقنّن در ماده‌ 151 قانون مجازات اسلامی 1392 مجازات مکرِه در جرائم موجب تعزیر را به صراحت، مجازات مباشر بزه ارتکابی بیان نموده و قسمت اخیر ماده‌ مذکور مقرّر می‌ دارد: «در جرائم موجب حدّ و قصاص طبق مقرّرات مربوط رفتار می ‌شود.» اکراه در جنایت موضوع مواد 380 ـ 375 قانون مذکور، با ...  بیشتر

حکم پیوند عضو قطع شده پس از اجرای حدّ سرقت

حمید مسجدسرایی؛ اعظم نظری

دوره 11، شماره 20 ، خرداد 1398، ، صفحه 351-372

https://doi.org/10.22075/feqh.2019.10468.1010

چکیده
  گذشته از فلسفه اجرای حدّ سرقت که به منظور مصلحت عموم مردم و با هدف جلوگیری از فساد و نشر فجور و سرکشی افراد متخلّف در دین مبین اسلام تشریع شده است امروزه در پرتو پیشرفت علم پزشکی در زمینه­ پیوند اعضاء، این سؤال مطرح می شود که آیا از نظر فقهی می توان به جواز پیوند دست یا پای قطع شده شخص سارق به بدن وی پس از اجرای حدّ سرقت، حکم کرد یا نه؟ ...  بیشتر

«تعزیرات منصوص» از احکام ابدی تا احکام قضایی و حکومتی

محمد رمضانی؛ رحیم نوبهار؛ سید محمدرضا آیتی

دوره 10، شماره 18 ، شهریور 1397، ، صفحه 155-182

https://doi.org/10.22075/feqh.2017.11449.1128

چکیده
  میزان کیفر برخی از جرائم تعزیری در روایات تعیین شده است. فقیهان گاه از این موارد، با عنوان تعزیرات منصوص یا تعزیرات معیّن یاد کرده اند. وجود چنین مجازات ‌هایی بر ابهام شمارگان حدود افزوده و سبب تشتّت آرای فقیهان در تعزیری یا حدّ قلمداد کردن این دسته از مجازات‌ ها شده است. پرسش اصلی در باره این موارد، روشن ساختن چیستی میزان مجازات در ...  بیشتر

نگاهی نو به ماهیّت قتل در فراش در فقه و حقوق کیفری

حامد رستمی نجف آبادی؛ محمدرضا حقّ شناس

دوره 8، شماره 15 ، آذر 1395، ، صفحه 175-200

https://doi.org/10.22075/feqh.2017.1963

چکیده
  قتل در فراش، جایی است که شوهری، همسر خود و مردی اجنبی را در حال ارتکاب زنا با یکدیگر مشاهده نموده و سپس مرتکب قتل ایشان گردد. برای این موضوع دو اثر ذکر نموده‌اند: اولاً- شوهر در چنین صورتی بین خود و خدایش، به خاطر قتل، مرتکب گناهی نشده و در آخرت عذاب نمی‌شود، ثانیاً- اگر این امر را به ­نحو صحیح اثبات کند، از قصاص و دیه معاف می‌شود. در ...  بیشتر