نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
2 دانشیار دانشگاه شهید بهشتی
3 استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
چکیده
میزان کیفر برخی از جرائم تعزیری در روایات تعیین شده است. فقیهان گاه از این موارد، با عنوان تعزیرات منصوص یا تعزیرات معیّن یاد کرده اند. وجود چنین مجازات هایی بر ابهام شمارگان حدود افزوده و سبب تشتّت آرای فقیهان در تعزیری یا حدّ قلمداد کردن این دسته از مجازات ها شده است. پرسش اصلی در باره این موارد، روشن ساختن چیستی میزان مجازات در این جرائم، و ثبات یا تغییربرداری کیفرهای پیش بینی شده است. پژوهش حاضر با توجه به منصب های متعدّد معصومین (ع) و ناهمگونی تعیین میزان مجازات با فلسفه اصلی تشریع کیفر های تعزیری مانند اصلاح، تأدیب و منع بزهکار، تعیین این مجازات ها را از جنس احکام قضایی دانسته است. این به معنای آن است که میزان مجازات تعیین شده در این موارد، از احکام تغییرنابردار شرع نیست. از نتایج این برداشت آن است که این گونه تعزیرات با تعزیرات غیر منصوص تفاوت ماهوی نداشته و شناسایی نهاد های جدید جزایی مانند تعلیق، تعویق مجازات و مرور زمان تعقیب و مرور زمان صدور حکم در آنها بلامانع است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Specifically Mentioned Discretionary Punishments (al-Ta’zirat al-Mansoos): From Perpetual Laws to Judicial and Administrative Laws
نویسندگان [English]
- Mohammad Ramezani 1
- Rahim Nobahar 2
- Mohammad Reza Ayati 3
1 Azad Islamic University-Tehran
2 Shahid Beheshti University
3 Azad Islamic University-Tehran
چکیده [English]
In Islamic traditional jurisprudence it is assumed that punishments are either had (prescribed punishment) or ta’zir (discretionary punishment left to the decision of the judge in each case). There are also some specific crimes which are considered as ta’zir while for which the quantity and quality of punishment is determined and fixed in some traditions. Islamic jurists have named such punishments as al-Ta’zirat al-Mansoos (Explicitly Mentioned Discretionary Punishments). This kind of punishment, in its turn, has increased ambiguity in the number of hodood (prescribed punishments) and yield in confusion in whether they are had(prescribed punishment) or ta’zir (discretionary punishment). The main question regarding this kind of punishments is that whether they are among changeable and discretionary punishments or unchangeable and fixed punishments. This article has considered the traditions mentioning the cases of specifically mentioned discretionary punishments as judicial traditions. This means that the quality and quantity of punishment in these cases are not unchangeable. Consequently, there is no substantial difference between this kind of ta’zir and other general ta’zirat. Therefore, it is of judge’s authority to determine the quantity and quality of the punishment as each case requires. Similarly, there is room to apply modern criminal institutes like suspension of punishment, adjournment of judgment and criminal prescription in Punishments in all instances of al-Ta’zirat al-Mansoos.
کلیدواژهها [English]
- had
- ta’zir
- al-Ta’zirat al-Mansoos
- judicial narrations
- administrative narrations