نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم.، قم، ایران

2 طلبه سطح 3 حوزه علمیه قم، مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام (نویسنده مسئول)

10.22075/feqh.2024.33387.3858

چکیده

با اینکه بحث اختصاصی از حجیت امارات و اصول عملیه در میان اصولیون متقدم کمتر مورد توجه قرار گرفته است اما این رویه در اصولیون، از زمان وحید بهبهانی و به جهت پیدایش بحث مستقل از حکم واقعی و ظاهری، کاملا بر عکس شده و گفتگو درباره این مسئله به صورت ویژه ای مورد اهتمام اصولیون قرار گرفته است. محقق نائینی نیز که از این دسته می‌باشد با بیان اینکه علم دارای سه جهت یعنی؛ حصول حالت نفسانی در نزد عالم، کاشفیت از معلوم و جری عملی بر طبق آن می‌باشد، نظریه ای را در حقیقت مجعول در باب امارات و اصول عملیه را مطرح کرده اند، ایشان مجعول در باب امارات را کاشفیت و وسطیت در اثبات، در باب اصول عملیه محرزه جری عملی و در باب اصول عملیه غیر محرزه نیز حکم به أخذ یک طرف شک دانسته است. نظریه محقق نائینی پس از وی مورد گفتگوی اعلام و محققان قرار گرفته است. محقق خوئی تقریبا نظریه وی را پذیرفته اما شهید صدر به آن اشکالاتی وارد کرده و نظریه جدیدی بر اساس تزاحم ملاکات احکام تاسیس کرده است. نگارنده معتقد است هیچ کدام از اشکالات مطرح شده به تحلیل محقّق نائینی در مقام ثبوت، وارد نیست.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A comparative study of Mohaghegh Naini's and Shahid Sadr's theory about the fakeness of Emirates and practical principles

نویسندگان [English]

  • Ali Qazanfari 1
  • Amirhosein Ghazanfari 2

1 Department of Quranic Sciences, University of Quranic Sciences and Education

2 Qom

چکیده [English]

Although the specific discussion of the validity of the Emirates and practical principles has received less attention among the advanced Usulists, this practice has been completely reversed in the Usulists since the time of Vahid Behbahani and due to the emergence of an independent discussion of the real and apparent ruling, and the discussion about this The issue has been specially paid attention to by the fundamentalists. Mohagheq Naini, who belongs to this category, states that science has three directions, that is; Achieving a sensual state in the eyes of the scientist is the discovery of the known and the implementation of action according to it. They have put forward a theory of false truth about Emirates and practical principles. Mahreza operation is a practical operation, and regarding the principles of non-mahreza operations, it is a ruling to take one side of doubt. Naini's theory has been discussed by scholars after him. Mohaghegh Khoi almost accepted his theory, but Martyr Sadr introduced some problems to it and established a new theory based on the juxtaposition of the criteria of rulings. The writer believes that none of these problems are included in Naini's analysis as evidence.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Majaul
  • Emirate
  • Usul
  • Mohaghegh Naini
  • Tazahm Hefzi
  • Shahid Sadr