گستره اختیارات حاکم اسلامی در جایگاه ولیّ دم

مریم صفایی؛ عباسعلی سلطانی؛ حسین ناصری مقدم

دوره 5، شماره 8 ، مرداد 1392، ، صفحه 85-102

https://doi.org/10.22075/feqh.2017.1897

چکیده
  با توجه به لزوم جلوگیری از هدر رفتن خون انسان، خداوند به طور قهری حاکم را ولیّ کسی قرار می‌دهد که ولیّ ندارد. اما آیا تمام اختیاراتی که برای اولیای‌دم وجود دارد، برای حاکم نیز ثابت است؟ و او نیز در جایگاه ولیّ‏دم می‌تواند آنها را اعمال کند و از قصاص به دیه و یا بدون آن رضایت دهد یا خیر؟ در این مسئله دو دیدگاه مشهور و غیر مشهور وجود دارد؛ ...  بیشتر

نقش حاکم در حجر سفیه

بیژن حاجی عزیزی؛ قدرت الله نیازی؛ راضیه حسنخانی

دوره 4، شماره 7 ، فروردین 1392، ، صفحه 29-42

https://doi.org/10.22075/feqh.2017.1888

چکیده
  چکیده سفیه یا غیر رشید انسان بالغی است که تصرفات او در امور مالی خویش عقلایی نباشد، اعم از اینکه پس از بلوغ به رشد دست نیافته باشد یا پس از بلوغ و رشد سفه به او عارض شده باشد. سفیه از جمله محجورین است اما آیا صرف حدوث سفاهت، موجب محجوریت سفیه گردیده و با زایل شدن آن از حجر خارج می‌گردد یا اینکه ثبوت و زوال حجر محتاج حکم حاکم است؟ اقوال ...  بیشتر