تخصصی
تأمّلی در مبانی حقّ بر محیط زیست در اسلام

محمدحسین کاتبی؛ علی پورقصاب امیری؛ احمدرضا بهنیافر

دوره 14، شماره 29 ، بهمن 1401، ، صفحه 315-344

https://doi.org/10.22075/feqh.2022.28521.3387

چکیده
  از منظر اسلام به عنوان یک دین جامع و کامل، میان انسان و طبیعت رابطه وجود دارد. رابطه انسان با طبیعت به گونه ای که او ارزش وجودی خود را به دست آورده و حفظ کند و امین خداوند سبحان باشد، رابطه تسخیری است؛ یعنی تمام طبیعت در اختیار انسان قرار گرفته و مسخّر انسان گردیده است تا از آن به طور معقولی استفاده نماید و آن را تلف و نابود ننماید. این ...  بیشتر

مقایسه حقّ ازدواج زن در اسلام و اسناد حقوق بشر

طاهره سادات نعیمی؛ مریم خادمی؛ سیدمحمد موسوی مقدم

دوره 6، شماره 11 ، دی 1393، ، صفحه 229-256

https://doi.org/10.22075/feqh.2017.1926

چکیده
  با مطالعه تطبیقی حقوق اسلام و اسناد حقوق بشر چنین بر می آید که «حق ازدواج زنان» در هر دو منبع گرچه در پاره ای از موارد در تعارض دارد در بسیاری از موارد نیز منطبق می باشد به طوری که طبق منابع حقوق بشر، ازدواج زنان و مردان، بدون قید و شرط مطرح شده در اسلام از قبیل رضایت ولیّ، و هم دین بودن طرفین عقد معرفی شده است. با این وجود در هر دو منبع، ...  بیشتر

نظریۀ کار به عنوان مبنای مالکیت در حقوق اسلام و فلسفه جان لاک

رحیم پیلوار

دوره 3، شماره 5 ، مهر 1391، ، صفحه 63-85

https://doi.org/10.22075/feqh.2017.1875

چکیده
  مالکیت همچون هر نهاد حقوقی دیگر نیاز به توجیه دارد. نظریه کار مهمترین و والاترین مبنای ارائه شده برای مالکیت است. در حقوق و فلسفه غرب نظریه کار به نام جان لاک، فیلسوف شهیر انگلیسی گره خورده است و از طرف دیگر مهمترین مبنای مالکیت در اسلام نظریه کار است. دلیل اصلی این شباهت چنانکه خواهیم دید این است که لاک در توجه به این نظریه، ملهم از ...  بیشتر