بررسی حکم ازدواج اکراهی در نکاح میان مذهبی

مرضیه فردوسی دولت شانلو؛ محمد رضا کیخا؛ احسان سامانی

دوره 16، شماره 34 ، اردیبهشت 1403، ، صفحه 197-226

https://doi.org/10.22075/feqh.2023.26901.3232

چکیده
  مشهور فقهای امامیه و به تبع آن قانون مدنی ایران، رضایت زوجین را در عقد ازدواج شرط نفوذ عقد دانسته و ازدواج اکراهی را غیرنافذ می دانند؛ بدین ترتیب که هرگاه مکرَه بعد از زوال اکراه، عقد را اجازه کند این عقد نافذ بوده و در صورت عدم الحاق رضایت بعدی، عقد مذکور فاسد خواهد بود. اما پیروان برخی مذاهب اسلامی از جمله احناف، ازدواج اکراهی را صحیح ...  بیشتر