حکم پیوند عضو قطع شده پس از اجرای حدّ سرقت

حمید مسجدسرایی؛ اعظم نظری

دوره 11، شماره 20 ، خرداد 1398، ، صفحه 351-372

https://doi.org/10.22075/feqh.2019.10468.1010

چکیده
  گذشته از فلسفه اجرای حدّ سرقت که به منظور مصلحت عموم مردم و با هدف جلوگیری از فساد و نشر فجور و سرکشی افراد متخلّف در دین مبین اسلام تشریع شده است امروزه در پرتو پیشرفت علم پزشکی در زمینه­ پیوند اعضاء، این سؤال مطرح می شود که آیا از نظر فقهی می توان به جواز پیوند دست یا پای قطع شده شخص سارق به بدن وی پس از اجرای حدّ سرقت، حکم کرد یا نه؟ ...  بیشتر

تخصصی
وجه تصحیح عبادیّت «طهارات ثلاث»

حبیب اجودانی؛ حمید مسجدسرایی؛ محمدجواد باقی زاده

دوره 10، شماره 18 ، شهریور 1397، ، صفحه 7-32

https://doi.org/10.22075/feqh.2017.11157.1095

چکیده
  در علم اصول ثابت است که واجبات غیری، توصّلی بوده و نیازی به قصد قربت ندارند، حال آن که طهارات ثلاث با وجود واجب غیری بودن باید به قصد عبادیّت اتیان شوند، وگرنه جنبه مقدّمی نخواهند داشت. جهت حلّ این اشکال، اصولیان مسیرهای متعدّدی را پیموده اند که عبارتند از: قصد امر نفسی استحبابی در ضمن قصد امر غیری؛ قصد عنوان لازم القصد مجهولی که در ...  بیشتر