تخصصی
بررسی امکان وقوع اجماع از منظر فقه امامیه

محمد مهدی اسمعیل پور؛ محمد حسن حائری؛ محمد تقی قبولی

دوره 15، شماره 30 ، خرداد 1402، ، صفحه 177-204

https://doi.org/10.22075/feqh.2022.23628.2897

چکیده
  شاید در نگاه نخست چنین به نظر رسد که بسیاری از فقیهان امامیّه امکان واقع شدن اجماع را امری مسلّم می دانند، در حالی که این امر بستگی به تعریف مورد پذیرش ما از اجماع و مبنای حجیّت آن خواهد داشت. با تعاریف ارائه شده از اجماع بر پایه حسّ، حدس و لطف ، امکان وقوع آن عادتاً امری محال است. از نگاه نگارندگان محال است در اموری که دلیل معتبری از آیات ...  بیشتر

تحلیل و بررسی مبانی در بکارگیری قواعد عقلی در استنباط فقهی

علیرضا نوروزی؛ محمد حسن حائری؛ محمد تقی قبولی درافشان

دوره 13، شماره 24 ، شهریور 1400، ، صفحه 485-516

https://doi.org/10.22075/feqh.2020.20467.2447

چکیده
  استناد به قواعد عقلی در استنباط فقهی، مورد مناقشه بسیاری از حکیمان و فقیهان متأخّر واقع شده و عمدتاً با اشکال خلط میان حقایق و اعتباریات، به استدلال ‌های عقلی مجتهدان در آثار فقهی و اصولی مناقشاتی وارد کرده ‌اند. با استقراء در این خصوص به سه دیدگاه مهم دست می ‌یابیم: منع کلّی استفاده از قواعد عقلی در استنباط فقهی، عدم منع از استناد ...  بیشتر

تأمّلی پیرامون شرطیّت «حرز» در سرقت

محمد حسن حائری؛ سبیکه فانی

دوره 12، شماره 22 ، فروردین 1399، ، صفحه 165-184

https://doi.org/10.22075/feqh.2020.7479.0

چکیده
  در شرع مقدّس اسلام، حدود از اهمیّت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. یکی از این حدود، حدّ سرقت است که در قرآن به کریم صراحتاً به آن اشاره شده و یکی از شرایط اجرای آن، قرار داشتن مال مسروقه در حرز است.‌‍ هدف مقاله حاضر، بررسی این موضوع است که آیا در حرز بودن مال مسروق، جزو شرایط اجرای حدّ سرقت می باشد یا نه؟ لذا ابتدا با تأملّ در منابعی ...  بیشتر